© Powered by SiteSpirit

logo.jpg

KNOV logo.jpg

Bloedverlies

Bloedverlies komt regelmatig voor bij een zwangere vrouw en kan verschillende oorzaken hebben. In de eerste 16 weken van de zwangerschap komt bloedverlies voor bij een op de vijf zwangeren. Bij de helft van de vrouwen houdt het bloedverlies na enkele dagen op en zet de zwangerschap door. Bij de andere helft neemt de bloeding toe en ontstaat er een miskraam.

Miskraam

Een miskraam begint dus meestal met bloedverlies. Een op de tien zwangerschappen eindigt in een miskraam. Als in de eerste drie maanden van de zwangerschap blijkt dat het vruchtje niet goed groeit, wordt het vanzelf afgestoten. Een miskraam is een natuurlijke, maar ook een ingrijpende gebeurtenis.

Bij een miskraam kan het bloedverlies binnen enkele uren tot dagen toenemen en kortdurend hevig zijn. Je kan daarbij ook stolsels en/of stukjes weefsel (baarmoederslijmvlies) verliezen. Kort voordat je de vrucht verliest, kan de bloeding hevig zijn. Omdat het vruchtje vaak nog heel klein is, wordt het  bij veel miskramen niet opgemerkt. Een miskraam gaat vaak gepaard met pijn zoals bij een menstruatie of weeŽnachtige pijn in de onderbuik. De pijn kan uitstralen naar rug of bovenbenen en kan op weeŽn lijken. Nadat al het weefsel is afgestoten, neemt het bloedverlies af tot het na ongeveer een week is gestopt. Soms is er nog enkele weken een beetje bloedverlies.

Het kan ook zijn dat je nog geen bloedverlies hebt gehad, maar dat op een echo wordt ontdekt  dat het vruchtje niet meer leeft. Je kan dan binnen enkele dagen (soms weken) een bloeding verwachten waarbij het vruchtje vanzelf wordt afgestoten.

Design Keur& Vorm